måndag 29 december 2014

Musik i förskolan




Musik är ju en del i förskolan och här skriver jag lite vad man kan göra med barngruppen.


Barnen sitter i en ring. Barnen blundar och har händerna bak ryggen. Jag går runt och lägger ett instrument i varje barns händer. Ett bra sätt att fånga barnens intresse på. I den här övningen kommer vi även att sjunga sånger som barnen kan och har hört innan. När vi sjunger försöker barnen använda instrumenten att hjälpa till att hålla takten med. Man kan även lägga till rörelser i denna aktivitet.  Man kan då lägga bort instrumenten och använda kroppen i stället. Jag kan då använda en trumma till exempel och slå i olika takt som barnen ska röra sig till. Sen byter man ut trumslagaren så att alla får chansen att prova på att slå på trumman i olik takt. Här får barnen testa sig själva och sin motorik. Musik är så mycket mer än instrument. Musik kan vara olika ljud som vatten som porlar till exempel.

 

I boken står det:” En annan idé är att bjuda in musiker, vilket Shei (2010) studerat. Musikerna tar med sig instrument som skulle kunna representera olika vattenljud, med hjälp av barnens och musikernas fantasi. Musikerna visar hur instrumenten kan låta om de använder dem på olika sätt” (Thorgersen Ferm.2012.s.81) Den idén verkade bra tyckte jag. Det händer nog tyvärr inte så ofta att man gör det, men jag tror barnen hade uppskattat det. Man kan även uppmuntra barnen att lära sig sånger på olika språk speciellt om man har barn från andra länder i sin barngrupp. Till exempel ”Broder Jakob” som är lätt på de flesta språk och som barnen känner igen. Då kan man ha kollat upp innan de olika texterna så man verkligen får rätt text. Det är nämligen inte alltid det stämmer i musikböckerna till exempel.

 

En annan aktivitet man kan ha med barnen och det gäller även de små barnen är ”Frys”.  Musik spelas på CD eller instrument man har tillgång till. Barnen får röra sig fritt i rummet dansa, hoppa, studsa, gå eller på annat sätt röra sig. När musiken stannar ska även barnen stanna. Använder man sig av instrument kanske man kan få ett instrument om inte stod still när musiken tog slut. Detta är en bra aktivitet där barnen måste koncentrera sig lite och kunna kontrollera sin kropp lite. Motoriskt krävande också.

 


Det man sett när man varit ute på VFU har inte varit så varierat. Det är ofta samma sånger och samma rörelser de kör på musiksamlingarna. Det var nog bara när jag höll i samlingen som den ändrades. Jag ser inga hinder med att använda musik och rytm i förskolan. Det är bara positivt och en annan sak som är bra är ju att det faktiskt går att utveckla hela tiden. Man behöver inte köra samma varje gång. Som det stod i boken så är det viktigt att låta barnen få vara med och bestämma sånger under musiken. Så här står det i boken: ”Därmed blir det avgörande för en funktionell verksamhet att få tillgång till och låta barnen dela med sig av sina musikaliska erfarenheter och kunskaper” (Riddersporre, Söderman.2012.s.76). Även så tycker jag att vill man inte vara med ska man aldrig tvingas till att vara med. Vill man ha instrument med så hindrar inte det. Som pedagog väljer du att ta fram instrumenten eller inte. Men jag tycker ändå barnen ska få välja.

 

Klart man kan använda musik/ rytmik spontant i barngruppen. Ofta sitter man ju några ihop och gör något. Man kan ju alltid sjunga sånger med barnen samtidigt som man målar till exempel. Nynna är något som jag märkt att barnen ofta gör när de sitter och gör andra saker på förskolan. Istället för en ramsa innan en måltid kan man ju ha en sång. Alltid trevligt att förnya sig lite och även om barnen gillar upprepningar så gillar de nya saker också. Musik är oftast något de flesta barn tycker om väldigt mycket. När jag hade min VFU i förskoleklass hade de musik nästan varje dag på schemat. De hade även en sång ifall de fick besök i förskoleklassen. Det gjorde att man kände sig väldigt välkommen till förskoleklassen. Jag har haft flera musiksamlingar när jag varit på VFU och det har varit väldigt positivt för oftast har det varit något nytt för barnen. Det är så lätt för pedagogerna att köra samma sånger hela tiden eller samma aktiviteter. Barnen vill nog gärna ha lite variation även om de tycker om upprepningar av saker.






 







Jag var sjuk på del 2 av musiken så jag fick en kompletterings uppgift.



Fastnade för det här klippet på youtube https://www.youtube.com/watch?v=W5walad8rqw. Här har de fått med både musik, rytmik och samtidigt fått med en saga i det hela. Konceptet är bra och de får barnen intresserade direkt. Pedagogen förklarar och visar för barnen hela tiden vad de ska göra och hur de ska gör vissa rörelser som är kanske lite svåra. Barnen får olika instrument att jobba med så de blir involverade i själva sagan. Barnen är med och berättar sagan med hjälp av pedagogerna. Pedagogen som spelar piano är väldigt viktig i berättandet. Vissa toner hon spelar blir olika djur till exempel mörka toner blir björn, ljusa toner blir myra och glada/ pigga toner blir kaniner. Barnen blir uppdelade i som de olika djuren och när pedagogen spelar så går de ut i skogen. Barnen lär sig på detta viset både rytm, samspel och kommunikation med varandra. De lär sig även att musik låter olika om man slår hårt på en trumma eller slår löst på en trumma. Skillnad på olika takter och olika instrument. Barnen lär sig också om sin egen kroppsuppfattning. Avslutningen är bäst. Lite lugn musik och så går barnen igen porten som de antagligen har gjort själva. Ett bra sätt att avsluta en riktigt bra aktivitet på.
 
En sådan här aktivitet tycker jag är bra. Man får med mycket lärande och jag tror att barnen tycker det är kul att få vara delaktiga. Pedagogen styrde barnen kanske lite mycket, men det är inte alltid så lätt att låta barnen leka fritt med olika instrument. Pedagogerna får med barnen på ett bra och inbjudande sätt tycker jag. Det är så jag kan tänka mig att ha en större musiksamling på. Det verkar som en bra idé att man har ett tema på sångstunden. De här pedagogerna har ju valt en saga som de berättar med hjälp av barnen men det skulle mycket väl kunnat vara något annat. Som till exempel tema himmel eller något sådant.
 
Svårt att hitta något negativt när jag tyckte det var så bra. Däremot tyckte jag det var lite svårt att hitta något riktigt bra klipp på youtube som jag ville använda. Mycket danska klipp och de är väldigt duktig på rytmik och mindre barn 6- 9 månader och uppåt. Musik är något som jag tycker är väldigt kul själv och kommer att använda mig av när jag kommer ut och jobbar. Redan under min VFU så har jag haft både rytmik och musik. Det är kul och man märker på barnen att de flesta tycker det är kul.




 

Referenser
Thorgersen Ferm Cecilia (2012) Musikdidaktiskt arbete med förskolebarn. I Riddersporre, Bim & Söderman, Johan Musikvetenskap för förskolan

Natur & kultur, Stockholm ss.69-84







 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar