Verksamhetsförlagda utbildningen gjorde jag i förskoleklass. Det är ganska stor skillnad på förskoleklass och förskolan. Dels tidspressen och sedan att det är lektioner. Men fortfarande får barnen tid till lek och fria aktiviteter. Det var kul att få testa på och ha olika lektioner med barnen, som idrott och bad till exempel. Eftersom jag är utbildad simlärare fick jag ju det underbara uppdraget att hitta på en aktivitet den dagen vi hade bad. Det var kul och inte så svårt att fånga barnens uppmärksamhet. Dagens schema stod alltid på tavlan när barnen kom på morgonen.
Pedagogerna arbetade aktivt med barnkonventionen och barns rätt i samhället. Det är viktigt att lära barnen att alla är lika värda. De hade precis börjat använda Ipad i klassen och då fokuserade de på Bornholms appen. Där det fanns olika delar man kunde öva på när det gäller språket och språkutveckling. Det var kul att se att de inte använde Ipaden hela tiden utan kanske en gång i veckan.
Jag tyckte det var bra att ha fältdagarna innan så man fick komma ut och träffa barnen och pedagogerna. Då passade man på att ta reda på vad barnen höll på med just då i skolan. Hade de ett tema? Hur ville de att jag skulle lägga upp mina aktiviteter? Det var bra att få känna på lite innan man kom ut och var en i arbetslaget. Pratade aktivt med de andra pedagogerna om min utbildning och kursens mål. Visade även barnen på min surfplatta vad vi gjort i min klass på de olika worshoparna vi haft. Efter fältdagarna innan jag kom ut på VFU så hade jag gjort mina momentplaneringar och visade dem för min VFU- lärare. Hon la genast in mina aktiviteter i deras lektionsplanering så jag säkert fick tid att ha mina aktiviteter. Här är ett exempel på en momentplanering:
Momentplanering
Pinnar
Tanken med den här aktiviteten är att ska få jobba med naturmaterial ute i skogen. Vi kommer att gå i skogen och samla pinnar. Med pinnarna kommer vi sedan att göra mönster och fotografera av. Vill man ta med pinnarna tillbaka till skolan kan man göra det, men där min tanke att vi gör något kreativt med dem. Här kan man jobba med olika former, bygga hus eller torn till exempel. Det är bara fantasin som stoppar oss. Vill inte styra barnen för mycket i den här aktiviteten. Tänkte skriva ut fotografierna på papper till dagen efter och följa upp aktiviteten med diskussion om det vi gjorde. Här får vi in matematik, mönster, språk och naturvetenskap. Enligt läroplanen för grundskolan: ”Skolan ska aktivt och medvetet påverka och stimulera eleverna att omfatta vårt samhälles gemensamma värderingar och lära dem komma till uttryck i praktisk vardaglig handling”(läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet.2011.s12).
Mål
Målet med övningen är att se hur de kan bilda mönster med pinnarna. Även se hur de räknar och hur de gör då. Observera barnen i deras tankar kring bygga med pinnar.
Resultat
Aktiviteten gick bra och efternamn grupperna ser man hur olika barnen tänker när det kommer till att bygga med pinnar. Första gruppen tänkte mer på olika former medan andra gruppen verkligen ville bygga något med de se pinnar de fick tilldelat sig. Andra gruppen var mer kreativ med pinnarna än vad första gruppen var.
Det är viktigt att kunna kritiskt kunna granska sina egna aktiviteter. Man får se själv vad gick bra och vad behöver man göra bättre nästa gång. Alla aktiviteter blir inte alltid så bra första gången man har aktiviteten.
Referenser
Skolverket, Läroplanför
grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet, 2011
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar