lördag 20 december 2014

Pinnar


Pinnar

Jag inspirerades av naturen i den här aktiviteten. Förskoleklassen är ute i skogen en dag i veckan och på min fältdag visade barnen ett intresse för pinnar. Jag började fundera på vad jag kunde göra med barnen. Jag samlade några pinnar och tog med mig till skolan. Jag pysslade lite i målarrummet och där väcktes idén och frågan ”Vad skulle barnen gjort med pinnarna?”.  Nästa gång vi var ute i skogen bad jag barnen hämta sex stycken pinnar var och vi samlade dem i en påse och tog med oss tillbaka till skolan. Där lade jag dem på tork till dagen efter. Dagen efter samlade jag några barn i målarrummet. På bordet låg alla pinnarna som vi plockat. Det började rycka i barnens händer. De ville genast röra pinnarna och bygga med dem. Jag frågade vad man kunde göra med pinnarna. Ett barn sa: ”Slåss”. Ett annat barn sa: ”Bygga!”.  Jag frågade hur många pinnar där var och genast började barnen räkna dem. Efter det så började barnen bygga saker, de gjorde olika former och mönster med pinnarna och någon ville bara räkna dem. Efter en stund sa jag att de fick ta sex pinnar var och bygga något sen skulle vi limma med limpistolen. Jag hjälpte barnen lite med limpistolen eftersom den är ganska varm. Alla fick bygga något och sen hängde vi det i korridoren på skolan som en utställning.

 

Målet jag hade med den här aktiviteten var att se hur de tänkte. Kom det in matematik i deras tänkande kring pinnarna? Blev det mönster och former? Jag tyckte resultatet blev bra de tänkte verkligen på hur man kunde bygga med pinnarna. Det blev både mönster och former i det barnen gjorde. Så här står det i Läroplanen för skolan:

 

”Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar intresse för matematik och tilltro till sin förmåga att använda matematik i olika sammanhang. Den ska också de eleverna möjlighet att uppleva estetiska värden i möten med matematiska mönster, former och samband” (Läroplan för grundskolan, 2011.s.62).




Jag tyckte det gick bra och barnen använde sig av det de redan lärt sig angående form och mönster. Några lärde sig mer och några tyckte inte det var kul alls. Man måste ju se det från alla håll. Man kan ju gå vidare med detta genom att låta barnen skapa mönster med andra saker tillexempel tyg. Det didaktiska kommer fram i den har aktiviteten.

Jag ger barnen material de får jobba med samtidigt så pratar vi om materialet som i den här aktiviteten är pinnar från skogen. Vi pratar om vad vi kan göra med dem, hur många pinnar vi har och vi har en trevlig lite diskussion kring pinnar. Detta tycker jag är ett väldigt bra lärandemoment.




Referenser
Skolverket, Läroplanför grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet, 2011



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar