Böcker
Även här fick jag inspiration
från en workshop. Man tar en bok och så sätter man post it lappar över all text
i boken. Det blir då barnens uppgift att hitta på text till bilderna i boken.
Jag hade valt ut tre böcker både kända för barnen och inte kända för barnen.
Jag gömde all text och så fick barnens fantasi börja flöda fritt. Jag delade
upp klassen i tre grupper så man inte var för många på den här aktiviteten. Det var kul att se att även om de kände igen
Mumintrollet så hette han något helt annat i deras berättelse. Barnen hade alltså
förstått vad det var vi skulle göra.
Efter barnen hade hittat på
ny text till boken så tog jag bort post it lapparna och så läste vi den riktiga
sagan ihop. Många av barnen var läskunniga, inte alla så vi hjälptes åt att
läsa. Så här står det i Läroplanen:” Undervisningen ska stimulera elevernas
intresse för att läsa och skriva”(Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011.s.222). Det är viktigt att barnen får lära sig på ett
roligt sätt för då tycker barnen det är kul och tröttnar inte så snabbt.
I den här aktiviteten kommer
svenska in och barnen får använda sin fantasi. Det var kul att se hur de
funderade på hur texten skulle bli och ibland fick jag gå i och avbryta lite
för antingen blev texten väldigt lång eller hamnade barnen i vilda
diskussioner. Alla fick vara med och bestämma vad som skulle stå på lapparna.
Jag blev lite överraskad hur bra det egentligen gick med att samarbeta för på
andra aktiviteter har det nämligen varit lite problem med det men här gick det
oftast mycket bra, kändes det som. Det didaktiska materialet jag hade med mig
var väldigt positivt av barnen. De skrattade mycket när vi läste den riktiga
sagan.
Referenser
Skolverket, Läroplan för
grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet, 2011
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar