fredag 19 december 2014

Böcker


Böcker

Även här fick jag inspiration från en workshop. Man tar en bok och så sätter man post it lappar över all text i boken. Det blir då barnens uppgift att hitta på text till bilderna i boken. Jag hade valt ut tre böcker både kända för barnen och inte kända för barnen. Jag gömde all text och så fick barnens fantasi börja flöda fritt. Jag delade upp klassen i tre grupper så man inte var för många på den här aktiviteten.  Det var kul att se att även om de kände igen Mumintrollet så hette han något helt annat i deras berättelse. Barnen hade alltså förstått vad det var vi skulle göra.









Efter barnen hade hittat på ny text till boken så tog jag bort post it lapparna och så läste vi den riktiga sagan ihop. Många av barnen var läskunniga, inte alla så vi hjälptes åt att läsa. Så här står det i Läroplanen:” Undervisningen ska stimulera elevernas intresse för att läsa och skriva”(Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011.s.222).  Det är viktigt att barnen får lära sig på ett roligt sätt för då tycker barnen det är kul och tröttnar inte så snabbt.

 

I den här aktiviteten kommer svenska in och barnen får använda sin fantasi. Det var kul att se hur de funderade på hur texten skulle bli och ibland fick jag gå i och avbryta lite för antingen blev texten väldigt lång eller hamnade barnen i vilda diskussioner. Alla fick vara med och bestämma vad som skulle stå på lapparna. Jag blev lite överraskad hur bra det egentligen gick med att samarbeta för på andra aktiviteter har det nämligen varit lite problem med det men här gick det oftast mycket bra, kändes det som. Det didaktiska materialet jag hade med mig var väldigt positivt av barnen. De skrattade mycket när vi läste den riktiga sagan.

 
Referenser
Skolverket, Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet, 2011




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar