måndag 22 december 2014

Färgtryck


Färgtryck
Här fick jag inspiration på workshopen vi hade i textil och även från boken ”Lär genom textil” som vi använt i kursen. Funderade länge på vad jag skulle kunna göra med barnen på skolan just med färgtryck. Idén fick jag när jag läste kapitel 3 i boken ”Lär genom textil”. Så här står det i boken: ”Textiltryck har visat sig vara en mycket inspirerande metod för barn i alla åldrar. Att det passa även mindre barn är för att det finns en möjlighet att göra ”textiltryck” som en helt fri teknik”(Björkdahl Ordell, Eldholm, Hagstrand Velicu.2010.s.25). Istället för att trycka på tyg så tryckte vi på papper. Jag hade förberett olika stämplar som jag skurit ut i potatisar. Ett hjärta, en fyrkant och en triangel. Jag tog även med mig tvättsvampar som man kunde använda. Jag tog även med mig en gammal ballongvisp och så hade jag plockat lite löv ute och tagit med mig in i målarrummet. Jag hade några barn i taget men alla fick möjligheten till att var med i aktiviteten. Barnen fick fria händer och göra vad de ville. De fick använda alla sakerna om de ville och blanda färger. Det var bara fantasin som kunde hindra dem. Barnen verkade tycka det var roligt. De ville aldrig sluta. Ett barn satt i nästan en timme och gjorde olika tryck och kom på att om sätter lite färg på fingrarna och trycker på pappret så blir det också ett tryck.







 
Målet jag hade med den här aktiviteten var att se hur mycket fantasi de har och om de gör som alla de andra barnen eller gör målningen till sin egen. Man kan även utveckla den här aktiviteten till tillexempel ha den utomhus, som jag hade tänkt från början. Är man i skogen finns det mycket man kan stämpla eller göra olika avtryck av. I Läroplanen står det: ”I undervisningen ska eleverna ges möjligheter att utveckla kunskaper om hur man framställer och presenterar egna bilder med olika metoder, material och uttrycksformer”(Läroplan för grundskolan, 2011.s.20). Detta tycker jag framgick ganska tydligt i min aktivitet. Barnen lärde sig att man kan och får göra som man vill. Det finns inget rätt eller i fel i just den här aktiviteten.
 
Jag tycker att det didaktiska finns med i den här aktiviteten barnen lär sig något. Som att man kan använda sig av olika material när man målar. Jag har med mig material men barnen skapar själva och det blir ett lärande moment.




Referenser
Björkdal Ordell, Susanne, Eldholm, Gerd & Hagstrand Velicu, Kerstin. Lär genom textil, 2010



Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar