Drama är kul. På den här föreläsningen/workshopen fick vi lära oss skillnad på forum teater och forumspel. I forumspel ingår olika övningar som vi fick öva på eller har testat innan. Gunilla Fihn kallade det "De förtrycktas teater" och där ingår statyteater, osynlig teater och forumteater. Statyteater är som stillbilder och osynlig teater är spontan teater.
Drama är en väldigt bra form
att använda i barns lärande. Detta är kanske något man använder med äldre barn
men kan säkert användas av mindre barn. Som pedagog får du planera utifrån
vilken barngrupp du har. Övningen som vi hade på workshopen var bra. Forumspel
det nämns i boken. Man utgick från en händelse. Spelade upp den. De andra i
klassen fick lägga sig i händelsen när man spelade upp den igen och det kunde
bli ett helt annat resultat än det som var från början. Det kan man göra med de
äldre barnen. Där får man ju lära sig att ta instruktioner men även att använda
sin fantasi och sin improvisation/ impuls. Begreppet ”medierat lärande” används
inte så mycket i dagens forskning utan har ersatts nästan helt med ”estetiska
lärprocesser”. Att det har blivit så
beskriver Einarsson så här: ”Begreppet som härstammar från förskolepedagogiken,
är ett försök att etablera perspektivet att estetiska aspekter kan läggas på
all undervisning”(Amhag, Kupferberg, Leijon.s.128. 2013). Det innebär ju dock samma sak i stort sätt. Däremot ska man inte förväxla estetiska
lärprocesser och estetiska ämnen. De har helt olika betydelser. I drama kan du
lära dig genom fyra lärandeformer om, i, med och genom drama. Det betyder att man lär sig i olika former
till exempel genom drama är där kan man få en förståelse hur andra människor
upplever sin situation.
Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket
Läsprocessen är viktig i
barns lärande. Barn lär sig genom att lyssna och sedan kan man diskutera bokens
innehåll med barnen efter. Det kan innehålla både olika kulturer och fantasi.
Svensson skriver så här i boken: ”Ur en pedagogisk och didaktisk synvinkel kan
berättelser användas som kulturell och medierande redskap eftersom de kan kontextualiseras
och placeras i ett större sammanhang” (Amhag, Kupferberg, Leijons.74. 2013). Det kan då lära barnen nya
kunskaper i sin utveckling av förståelse angående sitt lärande.
Drama är väldigt bra för
barnens utveckling när det gäller språket. De får uttrycka sig fritt och gå in
i en roll. Det är väldigt viktigt att barnen tycker en aktivitet är rolig för har de roligt lär de sig mer. Enligt läroplanen: "Förskolläraren ska ansvara för att arbetet i barngruppen genomförs så att barnen stimuleras och utmanas i sin språk- och kommunikationsutveckling"(Lpfö98 rev.2010.s.11). Drama kan innehålla mycket språk och där kan barnen utvecklas väldigt mycket i sitt språk.
Referenser
Amhag, Lisbeth, Kupferberg, Feiwel & Leijon, Marie (red.) (2013). Medierat lärande och pedagogisk mångfald. Lund: Studentlitteratur
Amhag, Lisbeth, Kupferberg, Feiwel & Leijon, Marie (red.) (2013). Medierat lärande och pedagogisk mångfald. Lund: Studentlitteratur
Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar