När jag var på Världskulturmuseet så hade de en Afrikansk
utställning som var från ca1200- talet och lite framåt ifrån provinsen Ife i
Västafrika som var en stor handelscentra på. Man hittade de i början 1960-
talet och grävningarna höll på fram till 1980- talet. Det var kul att se att så
mycket var välbevarat efter så lång tid och man fick en bild av hur samhället
såg ut då på den tiden.
Inför ett besök på den här utställningen hade man kunnat
förbereda barnen på att människor har det olika i andra länder. Man kan även få
in lite historia om hur det var i Sverige förr och nu. Det är viktigt för
barnen att få se att alla är vi olika men lika värda. Det var mycket figurer
och statyer, verktyg och smycken på utställningen och det kan vara kul att få
en dialog med barnen om det de ser. Fotografering var tillåtet så låta barnen
dokumentera det de ser hade varit bra för en vidare dialog med barnen.
De hade en utställning som de kallade ”Jordlingarna” som var
mer anpassad till barnen. Där man fick prova på och flyga rymd skepp digitalt
på en stor bildskärm. Lite saker anpassade till barnens höjd och så lite fakta
om jordlingarna. Så man som pedagog får vara med och hjälpa barnen att läsa på
skyltarna. Innan man besöker utställningen "Jordlingarna" så kan man ju ha tema rymden på förskolan och prata med barnen om rymden. Visa barnen vad en stjärna är och kanske till och med visa hur den ser ut på närmre håll än när man ser den på himlen från marken. Här får man ju in lite naturvetenskap i barnens lärande. " Förskolläraren ska ansvara för att arbetet i barngruppen genomförs så att barnen stimuleras och utmanas i sitt intresse för naturvetenskap och teknik"(Lpfö98 rev.2010.s.11). Det hade varit kul att testa utställningen med en barngrupp.
Referenser
Läroplan
för förskolan Lpfö 98. [Ny rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar