torsdag 27 november 2014

Granskning av kandidatuppsats

Vi hade ett seminarium med Kristna Bartley där vi skulle läst en gammal uppsats från våren 2014 som studenter som läste lärarutbildningen hade skrivit. Vi skulle kritiskt granska uppsatserna.

Vår grupps uppsats hette ”Fostrad till ansvar eller hjälplöshet? - förskolepedagogers interaktion med pojkar och flickor ur ett genusperspektiv”. Vad är bra? Vad är mindre bra? Hur skulle ni själva ha gjort? Var frågor vi undersökte när vi läste. Här är lite vad vi tyckte och tänkte i vår grupp om uppsatsen:

Inledning

Detta examensarbete börjar med att förklara vad begreppet genus är för någonting. Detta skulle passa bättre under avsnittet bakgrund, med direkta referenser till forskning. Inledningen skulle kunna innehålla en direkt koppling till att pedagoger faktiskt interagerar på olika sätt på grund av olika kön. Alltså att få en aning om vad examensarbetet handlar om. Få en tydligare bild av varför de vill undersöka detta.


Syfte

Vi tolkar att de skrivit två olika syften, en under syfte och en under sammanfattningen.

På den ena verkar de vilja undersöka om det finns skillnader. Och under sammanfattningen vilka skillnader som finns. Minskar trovärdigheten.


Bakgrund

Bakgrunden har inte olika perspektiv utan bara inriktat sig på att se skillnaderna. Det hade varit mer trovärdigt att de tog upp situationer där de behandlar pojkar och flickor lika.


Teorianknytning

Connells teori, beskriver begreppen tydligt.


Metod

Observation. Konstig referens i hela stycket. Skriver först att de inte skall delta i sammanhanget utan bara inta en observationsroll. Under genomförande beskriver de tydligt att de varit med och samspelat i observationssituationerna. Vad menas med samspelat? Delaktig i situationen eller suttit med i samma rum? Är det verkligen ok att delta i en observation? Vi anser att du då kan leda situationen åt det håll man vill. De skriver”..vi tolkade deltagarna...” Man ska inte tolka någonting under en observation?

 

Resultat

Menar de att syftet är att visa skillnaderna så är resultatet ok. Men det verkar konstigt att alla observationer visar att det är skillnader. Det borde finnas situationer där pojkar och flickor behandlas lika också eller när pojkar behandlas som flickor.


Diskussion

Det verkar som om att de har bestämt sig för att pedagogerna behandlar pojkar och flickor olika. Det skulle kunna behandlas olika på grund av ålder, sjukdomar och utveckling. Inte bara just för att de är pojke eller flicka.

Vi tycker att arbetet inte är trovärdigt på grund av att det inte finns olika perspektiv.                                 
(Del av gruppens arbete. Anna Albertsson, Jessica Carlsson, Therese Christensen, Jenni Ek.)

Jag tyckte det var en bra och intressant uppgift. Bra att se hur man inte ska skriva i sin uppsats nästa termin. Det var bra att få öva på att kritiskt granska någon annans text och få insikt i hur mycket jobb man har framför sig inför C uppsatsen nästa termin.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar