torsdag 2 oktober 2014

Kommunikation




Carlsson[1] föreläste om kommunikation utifrån ett specialpedagogiskt perspektiv. Hur man kommunicerar även om man har olika problematiseringar.  Alla kan inte tala men kan kommunicera på annat sätt. TAKK- Tecken som Alternativ och Kompletterande Kommunikation är en och AKK- Alternativ och Kompletterande Kommunikation är en annan. TAKK är en metod som används som stöd till talet och för att lära regler för språk och kommunikation. AKK är en metod som är till för behöver hjälp att kunna uttrycka sig och göra sig förstådda. De döva har ett eget språk som heter teckenspråk.

Tecken som stöd är något man kan använda på förskolan eller i klassen och det kan vara väldigt bra för barnen att kunna i fall man får ett barn eller en elev som är döv till sin verksamhet. På förskolan jag varit så hade de ett barn som var döv på småbarnsavdelningen och då kändes de mer naturligt att använda tecken som stöd som en del av vardagen. Vi hade veckans ord som gjorde på morgonsamlingen.

Enligt läroplanen: ” Förskolan ska uppmuntra och stärka barnens medkänsla och inlevelse i andra människors situation”(Lpfö98 rev.2010.s.4). Jag tycker som pedagog ska låta alla barn känna sig inkluderade och många barn som har svårt att kommunicera hittar något annat sätt att göra sig förstådda på och att man uppmuntrar det sättet de väljer och även att man ”open minded” som pedagog.





 

Referenser
Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket





[1] Camilla Carlsson Kommunikation utifrån ett specialpedagogiskt perspektiv Campus Varberg 2014-09-30

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar