Carlsson[1]
föreläste om kommunikation utifrån ett specialpedagogiskt perspektiv. Hur man
kommunicerar även om man har olika problematiseringar. Alla kan inte tala men kan kommunicera på
annat sätt. TAKK- Tecken som Alternativ och Kompletterande Kommunikation är en
och AKK- Alternativ och Kompletterande Kommunikation är en annan. TAKK är en
metod som används som stöd till talet och för att lära regler för språk och
kommunikation. AKK är en metod som är till för behöver hjälp att kunna uttrycka
sig och göra sig förstådda. De döva har ett eget språk som heter teckenspråk.
Tecken som
stöd är något man kan använda på förskolan eller i klassen och det kan vara
väldigt bra för barnen att kunna i fall man får ett barn eller en elev som är
döv till sin verksamhet. På förskolan jag varit så hade de ett barn som var döv
på småbarnsavdelningen och då kändes de mer naturligt att använda tecken som
stöd som en del av vardagen. Vi hade veckans ord som gjorde på morgonsamlingen.
Enligt
läroplanen: ” Förskolan ska uppmuntra och stärka barnens medkänsla och
inlevelse i andra människors situation”(Lpfö98 rev.2010.s.4). Jag tycker
som pedagog ska låta alla barn känna sig inkluderade och många barn som har
svårt att kommunicera hittar något annat sätt att göra sig förstådda på och att
man uppmuntrar det sättet de väljer och även att man ”open minded” som pedagog.
[1] Camilla
Carlsson Kommunikation utifrån ett
specialpedagogiskt perspektiv Campus Varberg 2014-09-30
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar