- Psykisk ohälsa - ge barnen tid genom att invänta svaret när man ställer en fråga. Bygga en stabil relation långsamt. Låt barnen lära sig i sin egen takt. Pressa inte barnet att deltaga eller tala. Bekräfta barnet med positivt ansiktsuttryck. Erbjud närhet på barnets villkor.
- Attityd – Tydlig attitydförändring. Granska verksamheten och vilka dolda budskap vi sänder. Eget förhållningssätt.
- Kort vistelsetid på förskolan – Erbjud barnet mer tid på förskolan oavsett vem som sätter sig emot. Ta fighten!
- Hjärnskada – Sök kontakt. Uppmuntra barnet mycket. Hjälp till med kontakt med barnavårdcentralen vid behov, så vi får hjälp med hur verksamheten ska utformas efter barnets behov. Specialpedagog kan också kontaktas.
I interkulturellt
förhållningssätt ingår lite olika saker som:
- Metakognition – försöker utgå från barn med svenska som andraspråk deras kunskaper och erfarenheter
- Traditioner
- Seder och bruk
- Religion
- Matkultur
- Sång
- Dans
- Musik
- Litteratur
- Konst
- Berättelser både skriftliga och muntliga
Almingefeldt[1] säger på föreläsningen att
det är viktigt att man som pedagog är medveten om hur och vad man uttrycker med
kroppen. Läs av barnens kroppsspråk. Undvik vuxenprat med barnen. Involvera de
andra barnen i barnens lärande. Språket är en färskvara! Viktigt att barnen
inte mår dåligt av det man håller på med. Enligt läroplanen: ”Barn med utländsk
bakgrund som utvecklar sitt modersmål får bättre möjligheter att lära sig
svenska och även utveckla kunskaper inom andra områden”(Lpfö98 rev.2010.s.7).
Därför är det viktigt att man låter barnen ta det i sin egen takt och inte
stressa dem för mycket i deras utveckling av svenska språket.
Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar