onsdag 8 oktober 2014

Språkprogression och interkulturellt förhållningssätt

Det finns olika påverkningsfaktorer för långsam språkprogression i andraspråket.

  • Psykisk ohälsa - ge barnen tid genom att invänta svaret när man ställer en fråga. Bygga en stabil relation långsamt. Låt barnen lära sig i sin egen takt. Pressa inte barnet att deltaga eller tala. Bekräfta barnet med positivt ansiktsuttryck. Erbjud närhet på barnets villkor.
  • Attityd – Tydlig attitydförändring. Granska verksamheten och vilka dolda budskap vi sänder. Eget förhållningssätt.
  • Kort vistelsetid på förskolan – Erbjud barnet mer tid på förskolan oavsett vem som sätter sig emot. Ta fighten!
  • Hjärnskada – Sök kontakt. Uppmuntra barnet mycket. Hjälp till med kontakt med barnavårdcentralen vid behov, så vi får hjälp med hur verksamheten ska utformas efter barnets behov. Specialpedagog kan också kontaktas.

 I interkulturellt förhållningssätt ingår lite olika saker som:

  • Metakognition – försöker utgå från barn med svenska som andraspråk deras kunskaper och erfarenheter
  • Traditioner
  • Seder och bruk
  • Religion
  • Matkultur
  • Sång
  • Dans
  • Musik
  • Litteratur
  • Konst
  • Berättelser både skriftliga och muntliga

Almingefeldt[1] säger på föreläsningen att det är viktigt att man som pedagog är medveten om hur och vad man uttrycker med kroppen. Läs av barnens kroppsspråk. Undvik vuxenprat med barnen. Involvera de andra barnen i barnens lärande. Språket är en färskvara! Viktigt att barnen inte mår dåligt av det man håller på med. Enligt läroplanen: ”Barn med utländsk bakgrund som utvecklar sitt modersmål får bättre möjligheter att lära sig svenska och även utveckla kunskaper inom andra områden”(Lpfö98 rev.2010.s.7). Därför är det viktigt att man låter barnen ta det i sin egen takt och inte stressa dem för mycket i deras utveckling av svenska språket.

Referenser
Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket





[1] Emma Almingefeldt Föreläsning/ workshop nr.1; Flerspråkighet Campus Varberg 2014-10-03


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar