onsdag 8 oktober 2014

Kartläggning och utvärdering



Det finns olika hjälpmedel man kan använda i förskolan för att utvärdera verksamheten. Ett av dem som är väldigt vanligt heter TRAS- Tidig Registrering Av Språkutveckling. Svensson[1] sa under sin föreläsning att utvärdering kan vara ett sätt att öka barnens inflytande i planering, genomförande och utvärdering. För att det ska fungera så kan man planera så långt fram i förväg. Med hjälp av TRAS kan du få fram ett bra resultat från barnen vad som behövs utveckla verksamheten. Det är viktigt att man som pedagog inte utvärderar det enskilda barnet. Pedagogen måste ha känt barnet minst ett år innan man använder TRAS.






Många förskolor använder det för att utvärdera men glömmer att det är till för verksamheten och inte för att hitta fel hos det enskilda barnet. Enligt läroplanen: "Förskolans kvalitet ska kontinuerligt och systematiskt dokumenteras, följas upp, utvärderas och utvecklas"(Lpfö98 rev.2010.s.14). Så på något vis skulle TRAS kunna användas på förskolan så man får en bra utvärdering av verksamheten. Pedagogerna använder verktyget på enstaka barn som kanske har något problem istället för att testa hela barngruppen. Utvärderingen är till för att se hur vi kan förändra oss i verksamheten och som sagt innan inte det enskilda barnet. Men samtidigt kan man upptäcka barn som behöver extra stöd i sin utveckling. Detta är något som man ej behöver involvera föräldrar i eftersom det är en del av verksamheten.



Referenser
Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket








[1] Ann- Katrin Svensson Kartläggning för barns språkförmåga Campus Varberg 2014-10-02


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar